Op safari! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sanne Pijnenburg - WaarBenJij.nu Op safari! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sanne Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Op safari!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 November 2014 | Kenia, Mombassa

En ja hoor.. Ondertussen zijn we alweer over de helft. In ruim 2 maanden ben ik weer thuis!

Ondertussen is er alweer veel gebeurd, zo zijn we verhuisd en op safari geweest!! Laten we beginnen met de verhuizing. 1 november was de officiële dag van de verhuizing, maar al ruim 2 weken waren we bezig met de eerste ladingen verhuizen. Zo was er al een truck geweest die een deel van de spullen al verhuisd had, daarna gingen we iedere dag (als ik stage had en de jongens op school zaten) met een auto vol spullen die kant op om te schilderen of allerlei andere dingen te doen. Eens wat anders dan continu met de jongens bezig te zijn. Klussen was niet helemaal mijn ding, na het verven van een kastje zat ik dan ook helemaal onder de verf..

De laatste avond in het oude huis, wilde we natuurlijk een beetje speciaal maken. Vandaar dat Ad, Naomi en ik casava hebben gekocht voor de jongens. Dit is een plant, het smaakt een beetje naar aardappel, dit wordt dan gebakken in olie en lekker gekruid. Hierdoor heb je een soort van gebakken aardappels. Iedere jongen 20 stuks, inclusief ons natuurlijk betekende dit in totaal 280 casava. Heerlijk verdienen voor die mensen op de straat, al was het voor ons héééél goedkoop 280 shilling (ongeveer €2,80). Bij een kampvuur hebben ze van de casava genoten, gedanst, gezongen en marshmallows gebakken! Alle bedden waren al uit elkaar gehaald waardoor de jongens de nacht met zijn allen in de woonkamer door hebben gebracht op alleen hun matras, gelukkig waren ze al zo moe dat ze zo sliepen. Kortom een geslaagde avond!

De dag van de verhuizing was nog een hele ervaring opzich. Om 9.00u zou de truck komen om de laatste spullen die achter waren gebleven te verhuizen, toen hij er rond 11.30u (typisch Afrika) eindelijk was, bleek hij te klein en hebben we een nieuwe gebeld uiteindelijk rond 16.00u waren we met de spullen in het nieuwe huis, waarna Naomi en ik met de jongste kinderen naar het strand zijn gegaan. Zij konden namelijk toch niet helpen en zouden anders alleen maar in de weg lopen. Verder is het huis super, we hebben zelfs een airco en overal horren. Het gedeelte voor Melissa (en stagiaires en vrijwilligers) zit nu apart van het gedeelte van de jongens dus dat betekent ook meer privacy. Heel toevallig, terwijl wij voor de eerste nacht sliepen in ons nieuwe huis, zijn in de oude wijk (Nyali) waar we woonden, 6 jongeren vermoord omdat ze een politiebureau aanvielen. Heel dom natuurlijk aangezien hier overal bewakers zitten met dikke geweren. Eigen schuld, dikke bult..

De eerste week naar de verhuizing waren de jongens vrij van school en hebben we dus vooral gewerkt in de tuin. De tuin is namelijk heel groot dus er kon genoeg gebeuren. Door de felle zon heb ik er ook een lekker kleurtje van gekregen.

Van 11 tot en met 13 november stond ons volgende avontuur te wachten: op safari! Tijdens onze boeking hadden we aangegeven dat we een 3-daagse safari wilden naar Tsavo East EN west. Ze vertelde ons toen wel dat ons overnachting niet in Tsavo West zou zijn maar er net buiten. Helaas kwamen we toen we onze eerste dag erop hadden zitten erachter dat we Tsavo West niet in zouden gaan.. Hier baalde wij natuurlijk enorm van en hebben met onze gids alle verschillende mogelijkheden bekeken. Uiteindelijk hebben we besloten om onze safari van donderdag ochtend te annuleren en entree te betalen voor Tsavo West en daar dan een ochtend safari te doen (75 euro ongeveer).

De eerste dag toen we aankwamen bij Tsavo East zijn we het park in gereden en in principe doe je dan al een safari richting de lodge waar je overnacht. Verschillende dieren hebben we toen al gespot zoals giraffen, zebra’s, olifanten en tal van antilopen (kan al die verschillende namen niet onthouden). Aangekomen bij de lodge keken wij onze ogen uit. We waren namelijk gegaan voor het goedkoopste: een tent. Een tent kon ik het alleen niet noemen.. Als we in onze bedden lagen hadden we uitzicht over het landschap en een luxe douche met WARM water!!! Hierna was het tijd voor de lunch, ook die was mega luxe, een 3-gangen keuze menu. Hierna was het tijd voor de afternoon drive. Opnieuw zagen we weer de olifanten, giraffen, zebra’s en antilopen, toen het tijd was om terug te gaan rond 18.00 kregen we te horen dat er leeuwen gespot waren (ze hebben een kastje in de auto zitten waarmee ze elkaar oproepen, hierbij gaat het vooral om de kat-achtigen omdat die bijzonder zijn). Dus wij er snel heen, en ja hoor, daar heel ver in de verte zagen we leeuwen. Gelukkig dat we een verrekijker bij hadden zodat we ze toch best goed kunnen kijken. Hierdoor kon ik ook meegenieten terwijl zij hun liefde gingen bedrijven.. Ookal waren ze heel ver weg, wij natuurlijk helemaal blij want we hadden leeuwen gezien.

De volgende ochtend hadden we een morning drive door Tsavo East naar de gate aan de andere kant van het park zodat we dicht bij Tsavo West uitkwamen. Toen we begonnen kregen we gelijk te horen dat er opnieuw leeuwen gespot waren, dus er natuurlijk weer snel heen. Deze 2 leeuwen lagen gewoon letterlijk naast de weg, waardoor ze op 5 meter afstand van ons waren. Hierdoor vielen de leeuwen van die avond ervoor natuurlijk een beetje in het niet. Het enige verschil was dat deze leeuw geen manen had waardoor het geen echte grote leeuw was. Hierna zagen we vooral weer de giraffen, olifanten en zebra’s, maar dit keer ook een arend. Toch ook best gaaf om te zien! Aangekomen bij de nieuwe lodge was al gelijk duidelijk dat deze weer net zo luxe was als de vorige. Hier hadden we zelfs een 4-gangen keuze menu en sliepen we aan een water met daarin krokodillen en nijlpaarden. Die nijlpaarden kwamen ’s nachts uit het water om te zoeken naar eten waardoor ze dan dus letterlijk om je tent heen liepen.

Op donderdag ochtend zouden we eigenlijk de nature walk hebben, onze gids Colmon had geregeld dat we die woensdagmiddag konden doen, heel fijn. Hierdoor miste we uiteindelijk niks van wat we geboekt hadden en deden we dus eigenlijk alleen de safari door Tsavo West extra. De nature walk was vooral gewoon op het terrein van ons verblijf. Hij vertelde ons dat nijlpaarden de meest gevaarlijke dieren op aarde zijn en het vaakst mensen eten. Dit doen ze als ze geïrriteerd raken omdat je teveel lawaai maakt of stenen gooit. We hadden geluk want er lag een grote krokodil uit het water, op een paar meter afstand maakte we een foto. Ik was verbaasd dat dit kon dus ik zei: ‘I thought they were dangerous’. Waarop onze gids doodleuke antwoorde: ‘yes, they are’. Daar stonden we dan, op een paar meter afstand van nijlpaarden en krokodillen, zonder hek of wat dan ook ertussen. Verder stelde het niet zoveel voor, volgens mij moesten ze met ons gaan praten over de bomen en zo, maar ze hadden wel door dat we dat niet interessant vonden, waardoor we het vooral gehad hebben over de verschillen tussen Nederland en Kenia, veel interessanter!! Het hardst moesten ze lachen toen ik zei dat wij zelfs vlees op ons brood eten. Hier wordt namelijk bijna geen vlees gegeten omdat het te duur is. Ze eten hun brood ook alleen met boter. Hierna hebben we gegeten en hadden we een evening safari. Wat niet veel voorstelde haha, we waren blij dat we nog een safari door Tsavo west hadden en dat dit niet onze afsluiter was. Met een lamp op de auto zochten we naar dieren, en met heel veel geluk zagen we een buffel (die hadden we namelijk nog niet gezien). Verder waren het wilde katten, wilde konijnen en al die antilopen weer opnieuw.

Tsavo west was voor mij toch wel echt het hoogte punt dus ik ben zeker blij dat we het gedaan hebben. De gate hiervan was tegenover ons verblijf waardoor we er zo in waren. Het verschil met Tsavo East is dat Tsavo West meer tussen de bergen ligt en dus heuvelachtig is en je vaak ook erg mooie uitzichten hebt! Voor mij dus zeker de moeite waard. De natuur was hier veel mooier, meer bomen en rivieren. Toen we halverwege reden zag onze gids ineens een hele grote leeuw! Wat hadden we een geluk, nog een leeuw en dit keer niet zo maar een leeuw, maar 2 leeuwen met manen en geen kleine ook niet. Zelfs onze gids was verbaasd over hoe groot ze waren. Heel mooi was ook dat hij iedereen probeerde op te roepen dat er leeuwen waren maar er niemand reageerde. Hierdoor waren wij echt de enige bij die leeuwen. Verder hebben we met de toch weer veel dezelfde dieren gezien, helaas geen neushoorns en luipaarden, maar de rest van de big five hebben we gezien en drie keer leeuwen, dus we mogen zeker niet klagen denk ik zo!

Vanaf volgende week hebben de jongens vakantie tot en met 2 januari, waardoor we erg veel activiteiten gaan doen. Ook gaan de jongens die familie hebben, op familie bezoek. Één van de jongens is ontvoerd door zijn vader en meegenomen naar Mombasa, zijn moeder woont ergens boven Nairobi. Hij heeft haar nu dus al 2 jaar niet meer gezien en aankomende zondag gaan ze zijn moeder zoeken met hem en ik ga mee!! Aankomende zondag vertrek ik met Raj (Keniaanse mentor) en de jongen (Brian) met de bus naar de plek waar hij gewoond heeft bij zijn moeder in de hoop zijn familie te vinden. Het zal een unieke ervaring zijn om die ontmoeting te zien en echt een keer binnen te kunnen kijken in het leven van die mensen. Ik kijk hier dus heel erg naar uit!

Vanochtend hebben we ons visum verlengd, we hadden namelijk maar een visum voor 3 maanden en volgende week woensdag verloopt hij. Wij zitten hier officieel als reizigers en hebben geen werkvergunning waardoor we moesten liegen. In sommige gevallen doen ze namelijk moeilijk. We moesten liegen over onze verblijfplaats. Gelukkig hadden we een hele makkelijk en hebben we alleen hoeven liegen over ons verblijfplaats en toen vond hij het wel best. Het ijs was ook al snel gebroken toen hij probeerde mijn achternaam op te lezen, dat lukte nog niet bijna haha..

Verder is er natuurlijk nog meer gebeurd, maar dit zijn voor mij de hoogte punten. De rest zal ik jullie besparen, omdat dit blog dan NOG langer wordt! Ik zal nog wat foto’s van mijn safari toevoegen.

Tot snel!!

• 18 November 2014 - 13:54

Felicia:

Kijken hoe leeuwen de liefde bedrijven, jaloers!!

En heel speciaal dat je die familiehereniging mag bijwonen, geniet ervan!

Groetjes hoor

• 18 November 2014 - 17:58

Anja Beuting:

Sanne, weer een prachtig verhaal! Het lijkt net of jij meer om dieren geeft dan je vader! (hahah). Groeten van ons allemaal.
    Olafanjacasloes

• 18 November 2014 - 20:10

Maartje:

Wauw San wat een ervaring om met die jongen zijn moeder te bezoeken. GENIET nog van deze geweldige tijd voor dat je het weet ben je weer terug. X

• 18 November 2014 - 22:28

Hennie:

Wat een ervaringen Sanne. Kom je nog wel terug??
    Geniet maar van deze geweldige tijd daar in Afrika.

• 08 December 2014 - 17:09

Irene Langerak:

Hallo Sanne, ik heb weer eens even je blog gelezen. Jouw verslag leest lekker weg. Wat ben je toch een bofferd dat je dit kunt meemaken.
    Ik ben best wel een beetje jaloers.... Geniet nog van de resterende tijd, want het is om voordat je er erg in hebt. En bij die eerste leeuwen heb je toch zeker wel je ogen snel dicht gedaan???? Tot gauw. Irene